De afvalinzameling van de GAD verandert vanaf 1 juli ingrijpend: plastic verpakkingen, blik en drinkpakken (pmd) hoeven niet meer apart te worden ingezameld. Inwoners mogen deze stroom dan samen met het restafval aanbieden. Achter die verandering schuilt een grootschalige operatie, zegt GAD-woordvoerder Laura Kort. “We zeggen het bewust zo: we gaan pmd anders scheiden”, aldus Kort. “Het blijft gescheiden, alleen gebeurt dat straks niet meer thuis, maar achteraf bij de verwerker.”
Vanaf juli wordt het afval verwerkt door Attero, waar pmd via nascheiding uit het restafval wordt gehaald. Volgens de GAD kan het pmd-materiaal daarna opnieuw worden gebruikt als grondstof. Tegelijk benadrukt de afvaldienst dat goed scheiden..













