De Republiek der Zuid-Molukken werd op 25 april 1950 uitgeroepen. Maar wat heb je aan een land als je er niet kunt wonen? De Molukkers wilden een eigen onafhankelijke staat, maar kregen dat niet. Het gevolg was maatschappelijke onrust onder de Molukse gemeenschap in Nederland van weleer. Hoe is dat nu, nu de derde generatie is opgenomen in de Nederlandse samenleving?
Ruud Bochardt van GooiTV stond in het politiek-maatschappelijke discussieprogramma In Derde Termijn stil bij de Molukse kwestie. Hij sprak met John Wattimena, Sam Unti en Francis Jansen.













