De 'kleinste Appie' van Nederland zit in Naarden-Vesting.
De 'kleinste Appie' van Nederland zit in Naarden-Vesting. Foto: Bob Awick

Bewoners van Naarden-Vesting bereiden reeks acties voor nu ‘kleinste Appie gaat sluiten’

Buurt & wijk

NAARDEN - De bewoners van Naarden-Vesting leggen zich niet neer bij het Zaandamse besluit om de ‘kleinste Appie’ van Nederland in hun stadje te sluiten. Ze bereiden een reeks aan acties voor en de eerste - het YouTube-filmpje ‘Kleinste Appie moet blijven!!’ - is zojuist online gegaan.

De 14-jarige Ole van Hoogdalem woont al zijn hele leven in de vesting en kent het niet zonder Albert Heijn. Hij deed er op zijn 6de zijn eerste zelfstandige boodschappen. Ole maakte een filmpje over de betekenis van de sluiting voor met name oudere vestingbewoners. Hij sprak onder meer met de bijna 91-jarige Ek van Zanten en zijn oma. 

De kleinste Albert Heijn van Nederland staat in Naarden-Vesting. De vestiging meet slechts 90 vierkante meter, maar biedt een verrassend breed assortiment. Het is de enige winkel in de vesting waar de dagelijkse boodschappen gedaan kunnen worden. In het hart van Naarden wonen relatief veel ouderen en alleenstaanden en zij zijn afhankelijk van dit buurtsupertje. De winkel vervult een belangrijke sociale functie in een tijd waarin steeds meer via internet gaat en contacten onpersoonlijker worden. Bovendien is het een trekpleister, het zorgt voor loop en levendigheid waar andere ondernemers in de vesting op draaien.

Verzet

Sluiting van de kleinste Albert Heijn is onwenselijk en niet noodzakelijk, zeggen de vestingbewoners: “Uitgerekend deze vestiging wil AH per 1 juni van dit jaar sluiten. Toen ons dit ter ore kwam, is er meteen een breed gedragen verzet op gang gekomen. Een petitie werd in een mum van tijd ruim 1.700 keer ondertekend, terwijl de vesting slechts 1.500 inwoners telt. Namens 1.700 ondertekenaars heeft een delegatie van de vestingbewoners de directie van AH gesproken. Zij bleek niet van plan de sluiting op te geven. Reden: ‘het past niet in de formule’. De winkel maakt gewoon winst en is cruciaal voor de lokale gemeenschap, maar de formule regeert.”

Shuttleservice

“AH verwacht dat de meeste klanten toch wel blijven kopen, maar dan bij de grotere vestiging die buiten het stadje ligt, buiten bereik van veel oudere bewoners. Een grote locatie met winkels en woningen die destijds nota bene aan AH-Vastgoed door de gemeente is gegund om te ontwikkelen, onder voorwaarde van het openen van deze kleine Albert Heijn in Naarden-Vesting. De afgesproken termijn van minimaal tien jaar open houden is weliswaar voorbij, maar AH heeft nog elke dag inkomsten uit die overeenkomst. Als doekje voor het bloeden wil AH wel meewerken aan het zoeken naar een andere ondernemer. Dat is echter nog niet gelukt en uiterst onzeker. Voor ouderen denkt AH aan een shuttleservice en hulp bij online bestellen. Dat gaat voorbij aan het belang van zelfstandigheid, sociaal contact en in beweging blijven.”

Die ‘oplossingen’ zijn tekenend voor het onbegrip van het management van AH, gaan de betrokkenen verder. “Ze snappen niet wat er echt leeft en welke rol ze te vervullen hebben. Samen vormen we de gemeenschap. De bewoners hebben AH daarop een aanbod gedaan om samen een formule te vinden die wel past. Er zijn manieren te over om het winkeltje, zowel voor AH als voor bewoners, nog veel aantrekkelijker, rendabeler en logistiek toegankelijker te maken. Op dit dringende beroep is AH niet ingegaan. Ze kan de winkel openhouden zonder verlies en met steun van alle bewoners, maar houdt voet bij stuk.” Nu praten blijkbaar geen zin heeft, is het tijd voor actie. “Bewoners staan klaar om middels een reeks van gerichte acties duidelijk te maken dat AH zijn sociale gezicht verliest. Die ‘kleinste Appie’ staat voor dat gezicht.”

Als eerste actie is vandaag een video op sociale media verspreid. De komende maanden volgen meer acties die steeds spraakmakender zullen zijn. Hiermee willen de bewoners de concernleiding duidelijk maken dat hun super onderdeel is van de samenleving en dat AH ook een verantwoordelijkheid heeft naar kleine gemeenschappen. “Er is veel te winnen door samen met haar klanten te werken aan een nieuwe formule, formule Vesting.”


Uit de krant