Afbeelding

Online betaaldiensten gebruiken – hoe veilig zijn de alternatieven voor contant geld en betaalkaarten?

Advertorial

Online zakendoen is in volle bloei. Lokale handelaren breiden hun aanbod uit met een online winkel en halen zo meer omzet binnen. Dit vereist echter nieuwe betaalmethoden en daar komen er elke dag meer van. Geruchten over onveilig betalingsverkeer doen steeds weer de ronde. Wat is de waarheid over de onveiligheid van virtuele betaalmethoden? Sommige betaalsystemen zijn al jaren geleden opgezet. 

Op de eerste plaats staat iDEAL, de aanbieder die sinds kort zijn intrede heeft gedaan in online speelhallen. Het kiezen van een geschikt gokplatform is daarom moeilijk. In ieder geval mogen gokkers de beste Nederlandse casino’s met iDEAL 2023 van gambling.com niet missen. Alle vermelde aanbieders zijn veilig en betrouwbaar en met iDEAL kunnen spelers hun inzet veilig overmaken. 

Daarnaast biedt het internet ook andere betaalmethoden. Deze hebben verschillende voor- en nadelen. De veiligste aanbieders houden rekening met verschillende factoren. Denk hierbij aan goede controles en de juiste omgang met persoonlijke gegevens. Winkelliefhebbers kunnen hieronder lezen welke veiligheidsmaatregelen aanbieders nog meer nemen.

Encryptie van persoonlijke informatie

Het coderen van individuele informatie is een topprioriteit. Onversleutelde, gevoelige gegevens komen snel in handen van derden. Dit is een probleem als het gaat om misbruik van gegevens. Gebruikers kunnen de gevolgen niet overzien. In ieder geval moeten ze hun identiteit beschermen. Dit kan door de apparaten te beveiligen, een virusscanner te gebruiken en regelmatig updates uit te voeren. 

Betalingsbedrijven beschermen hun online klanten door middel van uitgebreide versleuteling. De versleuteling begint al bij het bezoeken van de website van de betalingsprovider. Met behulp van het zogenaamde https-beveiligingsprotocol zorgen websitebeheerders voor een naadloze gegevensoverdracht. 

Dit voorkomt dat derden toegang krijgen tot persoonlijke gegevens zoals naam, adres, geboortedatum of bankgegevens. Voorheen gebruikten veel website-eigenaren het http-protocol, dat echter geen beveiligde verbinding mogelijk maakte.

Gegevensbescherming is een belangrijk onderwerp

Gegevensbescherming is een belangrijk onderwerp. Om problemen te voorkomen, is het belangrijk om goed om te gaan met de behandeling van gegevens. Op websites van betalingssystemen vinden gebruikers onderaan de voettekst een opmerking over het gebruik en de overdracht van gegevens. Bij registratie gaan gebruikers akkoord met deze gegevensverwerking of wijzen ze de contracten af. 

Er zijn altijd nieuwe regels op het gebied van gegevensbescherming. Politici introduceren ook voortdurend vernieuwingen. In het actuele politieke nieuws zien gebruikers niet alleen regionale veranderingen, maar ook landelijke regelgeving. Op het gebied van gegevensbescherming zijn er steeds meer aanpassingen, zodat mobiele gebruikers net zo veilig zijn als pc-gebruikers. Zo wordt betalen onderweg geen potentieel veiligheidsrisico. 

In Nederland is de AP verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de bepalingen van de GDPR. Iedereen die persoonlijke gegevens verwerkt of doorstuurt, is verplicht om te voldoen aan de richtlijnen van de GDPR. Dit geldt vooral voor websites waar gebruikers geld kunnen overmaken. Klanten vinden altijd een opmerking over het gebruik van gegevens in de voettekst of bij het afsluiten van het contract.

Profiel alleen met sterk wachtwoord

Een andere factor in de beveiliging is het wachtwoord. Veel kleine bedrijven vragen hun klanten niet om een sterk wachtwoord aan te maken. Online banken en andere betalingsdienstaanbieders zijn anders. Ze zijn alleen toegankelijk als gebruikers een bepaalde wachtwoordlengte en bepaalde tekens kiezen. 

Het sterke wachtwoord moet minstens 8 tekens lang zijn. Het is belangrijk dat tekens niet worden herhaald en er zo cryptisch mogelijk uitzien. Namen en geboortejaren zijn in combinatie gemakkelijk te decoderen. Daarom wordt een wachtwoord zonder verwijzing naar de betreffende persoon aanbevolen. Naast cijfers en speciale tekens moet het hoofdletters en kleine letters bevatten.

Omdat elke website een ander wachtwoord moet hebben, is het een goed idee om een wachtwoordmanager te installeren. Alle wachtwoorden worden hier weergegeven en zijn met één klik toegankelijk. De manager werkt met een klassiek wachtwoord en met het zogenaamde hoofdwachtwoord. Klanten mogen het hoofdwachtwoord nooit vrijgeven. Dit is vooral belangrijk als er ook wachtwoorden voor banken in staan.

Kopersbescherming voor nieuwe en gebruikte goederen

Kopers beschermen zichzelf met kopersbescherming. Niet elke digitale betaaldienst biedt echter kopersbescherming. Velen maken er geen gebruik van, wat tot hoge kosten kan leiden. Kopersbescherming garandeert kopers een terugbetaling in geval van onjuiste debiteringen. Dit kan worden veroorzaakt door een derde partij of een intern probleem. Het geld wordt binnen een paar dagen teruggestort op de rekening. 

Kopersbescherming geldt overigens niet alleen voor nieuwe goederen. Het is ook bedoeld voor de aankoop van tweedehands goederen. Het begint direct bij de betalingsdienst en is gemakkelijk te begrijpen. Het wordt meestal geopend nadat het aankoopproces is voltooid. In de loop hiervan kunnen klanten meer informatie krijgen over kopersbescherming.

Authenticatie van de gebruikers

Gebruikers zijn voornamelijk vreemden. Om betaaldiensten in staat te stellen zichzelf en hun geregistreerde gebruikers te beschermen, verplichten ze nieuwe klanten om zich te registreren. Dit biedt winkelliefhebbers veel voordelen. Ze kunnen hun bestelgeschiedenis bekijken, hun adres wijzigen, productfavorieten opslaan en sneller aankopen doen. Om dit mogelijk te maken, authenticeren ze zichzelf. 

Steeds meer betalingsproviders vertrouwen op meerlaagse authenticatie. In het verleden voorzagen ze in 2-factor authenticatie. Tegenwoordig is het proces nog efficiënter dankzij multifactorauthenticatie. Met behulp van realtime video’s verzekeren klanten de authenticiteit van hun persoon. Sommige vereisen ook een eenmalig wachtwoord dat klanten moeten bevestigen om de betalingsdiensten te kunnen gebruiken.

Een andere optie is video-identificatie. Online betaaldiensten maken meestal alleen gebruik van deze maatregel bij het openen van een rekening. Naast de live sessie met bankpersoneel wordt de presentatie of het tonen van een identiteitskaart overwogen. Voor volgende betalingen hebben klanten geen ID of webcam nodig. 

Bevestiging van registratie

Na registratie ontvangen nieuwe klanten een bevestiging per e-mail. Deze bevat meestal een formele begeleidende brief en de contractdocumenten. Deze zijn vergelijkbaar met die voor het tekenen van een contract bij een lokale bank. De registratie is echter alleen geldig met een verdere bevestiging. Dit kan per post, elektronisch of in het kantoor. 

Voor de combinatie van een lokale rekening bij de huisbank en online bankieren is een persoonlijk gesprek nog steeds denkbaar, maar meestal niet nodig. In het geval van een nieuwsbriefregistratie of na registratie bij een puur online bank is een digitale bevestiging meestal voldoende. Hiervoor klikken gebruikers op de link in het bevestigingsbericht dat ze ontvangen. 

Het bedrijf activeert vervolgens de account. Na registratie is er een herroepingsrecht. Als u van gedachten verandert, kunt u zich zonder problemen terugtrekken uit het contract. Belangrijk: Lees alle contractdocumenten zorgvuldig door voordat u ze verzendt en verzeker u op deze manier van hun ernst.

Uit de krant